-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17251 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چطور مي توانيم مجتهدي را كه عادل باشد و فتواي او در همة موارد درست باشد، تشخيص داد؟

طريقة شناخت مجتهد عادل و اعلم از سه راه ممكن است:

1ـ خود انسان اهل علم باشد و بتواند مجتهد جامع الشراط و اعلم را تشخيص دهد، مجتهد يا اعلم بودن كسي را تصديق كنند، به شرط اين كه دو عالمِ عادل ديگر با گفتة آنان مخالفت ننمايند.

3ـ عده اي از اهل علم كه مي توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند و از گفتة آنان اطمينان پيدا مي شود، مجتهد يا اعلم بودن كسي را تصديق كنند. عادل و اعلم بودن مجتهد به معناي درست بودن همه فتاواي او نيست و اصولاً در عصر غيبت امام معصوم(ع) احراز درست بودن همه فتواها غير ممكن است، زيرا هر چه مجتهد اعلم و عادل باشد، همچنان امكان اشتباه و خطا در او وجود دارد، مانند حاذق ترين و ماهر ترين پزشك كه امكان اشتباه هميشه در او هست.









[1] توضيح المسائل مراجع، مسئلة 3، ص 17، ج 1.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.